ЯК ЗАПОБІГТИ НАСИЛЬСТВУ
Абетка виживання
Я знаю напам'ять усі адреси, номери телефонів та імена людей, яким довіряю.
Люди, котрим я довіряю, – це мої батьки чи хтось інший, хто дбає про мене та хоче, щоб я був/була у безпеці.
Я пам'ятаю про телефони спеціального та негайного виклику: «101» (пожежна охорона), «102» (міліція), «103» (швидка медична допомога).
У мене є номери телефонів дільничного інспектора, соціальної служби й телефону довіри.
Я нікому не дозволяю принижувати й ображати мене.
Я не ходжу сам/сама по вулиці увечері чи вночі.
Я ніколи не розмовляю з незнайомими людьми, нікуди з ними не йду, нічого у них не беру, не сідаю до них в автомобіль.
Якщо мені загрожуватиме небезпека, я буду тікати, кричати, привертати до себе увагу.
Я не ввійду з незнайомцями до ліфту.
Я не впускаю в помешкання незнайомців, якщо я сам/сама вдома.
Я знаю, де лежить моє свідоцтво про народження.
Якщо зі мною трапиться щось недобре, я негайно розкажу людям, яким довіряю.
Я чітко та послідовно знаю, що робитиму, куди зателефоную, піду, кому розповім, якщо зі мною трапиться щось недобре.
ПРАВИЛА БЕЗПЕЧНОЇ ПОВЕДІНКИ В ІНТЕРНЕТІ
Я не надаю жодної особистої інформації (ім'я, вік, адреса, номер телефону, номер школи, місце роботи батьків) без згоди батьків.
Якщо я отримаю інформацію, що змусить мене почуватися некомфортно, то одразу розповім батькам або вчителю.
Мої батьки знають усіх, із ким я спілкуюся в Інтернеті.
Я ніколи не погоджуся зустрітися з людиною, з якою познайомився/познайомилася в Інтернеті, без попередньої згоди батьків.
Якщо я вирішу зустрітися з цією людиною, то це буде людне місце, і я запрошу одного з батьків.
Я ніколи не вишлю свої фото людині, з якою познайомився/познайомилася через Інтернет, не порадившись із батьками.
Я не відповідатиму на листи чи прохання, що викликають у мене відчуття дискомфорту або сорому.
Разом із батьками ми встановимо мої правила роботи в Інтернеті: час та сайти, які мені дозволено відвідувати.
ТІЛЕСНІ ПОКАРАННЯ ДІТЕЙ
ЧИ МОЖЕ УКРАЇНА СТАТИ ВІЛЬНОЮ?
Коли йдеться про тілесні покарання, завжди згадується оповідання Володимира Винниченка «Федько-халамидник», яке входить до шкільної програми, але мало знайоме українським читачам. А шкода, оскільки воно справляє дуже сильне враження. І головне – формує абсолютне неприйняття тілесних покарань дітей. Його сюжет одночасно простий і глибокий. Життєво активний і внутрішньо справедливий хлопчик Федько, який був лідером усіх дитячих розваг, узяв на себе провину за потрапляння до крижаної води іншого хлопця, котрий виглядав тихим і вихованим. Окрім того, Федько врятував його, сам потрапивши у воду. Але хлопця скривдили, та, попри жар і високу температуру, батько, не розібравшись у ситуації, відлупцював Федька ременем, після чого той помер. І хоча відтоді минуло майже століття, ця тема не втратила Своєї актуальності в сучасному українському суспільстві.
Зазначимо, що це не лише українська проблема. Так, у Великобританії 90 % батьків хоча б один раз лупцювали своїх неслухняних дітей, природно, з найкращими намірами. Під чає обговорення законопроекту про заборону тілесних покарань 75 % опитаних висловилися категорично проти тотальної заборони на тілесні покарання, за – лише 8 %.
Давно вже досліджено, що дитина надалі відтворює ту модель поведінки, до якої звикла у дитинстві. Фізичне насильство потім стає нормою у житті. Крім цього, за спостереженнями психологів, у частини дітей, до яких застосовували тілесні покарання, потім формується занижена самооцінка, невіра у себе, пасивна життєва позиція. Або інший наслідок – підвищений рівень агресії, перш за все щодо слабших.
Що ж таке тілесні покарання дітей? Наскільки вони поширені у суспільстві? Чому батьки та вихователі й досі активно застосовують їх як метод виховання? Чому їхнє використання викликає занепокоєння в європейської спільноти? Які наслідки застосування тілесних покарань до дітей? Які існують альтернативні методи виховання? Що це взагалі таке? І де їх можна навчитися? Чи є адекватна реакція української держави та суспільства на факт застосування тілесних покарань до дітей? Що Потрібно робити?
Для фахівців, які працюють із дітьми, абсолютно зрозуміло, що фізичне насильство потрібно заборонити. Але не завжди навіть вони ставлять знак рівності між фізичним насильством і тілесними покараннями дітей. Хоча тілесні покарання, навіть тоді, коли вони вмотивовані найкращими виховними прагненнями дорослих, є насильством над дитиною, що має як фізичні, так і психічні наслідки.
Застосування тілесних покарань порушує низку прав дитини, закріплених у Конвенції ООН про права дитини і підтверджених у Конституції України та Законі України «Про охорону дитинства»: право на рівний захист перед законом; право не зазнавати жорстокого ставлення; право на життя та фізичну недоторканність; право на найвищі стандарти фізичного та психічного здоров'я тощо. А це означає, що тілесні покарання потрібно заборонити і замінити альтернативними ненасильницькими формами виховного впливу на дитину. Чи вміють їх застосовувати педагоги та батьки? Чи готове до цього наше суспільство? Чи засуджує тілесні покарання громадська думка?
Щоб відповісти на ці запитання, 2006 року Український інститут соціальних досліджень на замовлення Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда-Україна» провів опитування громадської думки населення щодо ставлення до проблеми тілесних покарань дітей.
На запитання «Як часто до вас особисто застосовували тілесні покарання, коли ви були дитиною?» приблизно 10 % респондентів відповіли «дуже часто». «Досить часто» (один-два рази на місяць) – 13 % респондентів. І лише третина опитаних (34 %) вважає, що «ніколи». Від тілесних покарань страждали частіше хлопчики, ніж дівчатка.
Ці дані свідчать про серйозне поширення фізичного насильства в українському суспільстві, що має викликати занепокоєння як у політиків, освітян, соціальних працівників, працівників правоохоронних органів, так і у широкої громадськості.
Простежується також взаємозв'язок відповідей про рівень освіти респондентів і частоту застосування тілесних покарань до них особисто. Так, до 40 % тих, хто має повну вишу освіту, ніколи не застосовували тілесних покарань, а ось до тих респондентів, які мають неповну вишу, – лише 25 %. Часто застосовували тілесні покарання до 7 та 11 % респондентів відповідних груп.
В українському суспільстві панує стереотип: насильство, жорстоке поводження з дітьми, недбале ставлення – це проблеми винятково кризових або матеріально погано забезпечених сімей, бідних. Але проведене опитування громадської думки, котра безперечно потребує подальшого вивчення, дає підстави для протилежних висновків: найбільш забезпечені громадяни дають найменш толерантні відповіді на поставлені запитання.
Так, серед тих, чиє матеріальне становище вони самі характеризують як «ми можемо дозволити придбати собі практично все, що хочемо», 22 % вважають, що застосування тілесних покарань до дитини є доцільним завжди, коли дитина поводиться погано, а 50 % готові застосовувати тілесні покарання до дитини в окремих випадках. І лише 28 % опитаних із цієї групи вважають, що застосування тілесних покарань до дитини неприйнятне за будь-яких умов. Такий низький рівень толерантності можна пояснити:
- незнанням альтернативних форм виховання дитини;
- завищеними вимогами до дитини в сім'ї;
- відсутністю інших способів мотивації дітей у ситуації матеріальної забезпеченості;
- застосуванням фізичних покарань до цієї групи респондентів у дитинстві.
Останнє положення підтверджується опитуванням: найчастіше застосовували тілесні покарання у дитинстві до тих респондентів, які характеризують свій матеріальний стан як «вищий від середнього, високий і дуже високий», тобто до тих, хто досяг найвищого рівня матеріального добробуту. Так, декілька разів на місяць тілесні покарання застосовували до 59. % опитаних із цієї групи, до 41 % – дуже рідко. Але жоден респондент не відповів, що «ніколи». Тут можна стверджувати, що вихованню цих опитуваних у дитинстві батьки приділяли більше уваги.
Але застосовували «найпопулярніший» засіб виховного впливу – тілесні покарання, фізичний тиск, побиття.
То може його доцільно використовувати, якщо він є таким ефективним? Чи, як кажуть, що ж тут поганого, якщо батьки, бажаючи виховати дитину, дадуть їй декілька разів прочухана, на те вони й батьки?..
Ці запитання не риторичні, а абсолютно практичні.
Тілесні покарання можна розглядати не тільки як насильство, але у певних випадках і як жорстоке ставлення. Для ліквідації наслідків жорстокого поводження, адекватного та своєчасного реагування на такі факти у 2004 році було прийнято спільний наказ МВС, МОН, МОЗ, Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту (на той час Державного комітету України у справах сім'ї та молоді) від 16.01.04 № 5/34/24/11 «Про затвердження Порядку надання звернень і повідомлень із приводу жорстокого обігу з дітьми або реальною погрозою його здійснення». Тілесні покарання є одним із виявів жорстокого поводження та насильства.
У правовій базі України визначення насильства представлене Законом України «Про попередження насильства в сім'ї» від 15.11.01 № 2789-ІІІ.У ст. 1 Закону визначені такі види насильства: фізичне, сексуальне, психологічне, економічне. Так, фізичне насильство за законом «Про затвердження Порядку надання звернень і повідомлень із приводу жорстокого обігу з дітьми або реальною погрозою його здійснення» це — «навмисне нанесення одним членом родини іншому члену родини побоїв, тілесних ушкоджень, що може призвести або призвело до смерті постраждалого, порушення фізичного або психічного здоров'я, нанесення шкоди його честі й достоїнству» (ст. 1). Отже тілесні покарання, які застосовують із виховною метою, підпадають під визначення фізичного насильства. Побиття різкою, паском, ляпаси тощо також є протизаконними.
Відповідно до Сімейного кодексу України батькам заборонено застосовувати фізичні покарання до дітей, а також інші види покарань, що принижують людську гідність малюка. Так, ст. 150 «Обов'язки батьків щодо виховання та розвитку дитини» містить параграфи: «Батьки зобов'язані піклуватися про здоров'я дитини, її фізичний, духовний і моральний розвиток... Батьки зобов'язані поважати дитину... Забороняються будь-які види експлуатації батьками своєї дитини... Забороняються фізичні покарання дитини батьками, а також застосування ними інших видів покарань, які принижують людську гідність дитини». Але в Кодекс не включено процесуальних норм, які б давали змогу застосовувати ці принципи на практиці.
У Кримінальному кодексі України також існує низка статей, що передбачають притягнення батьків до кримінальної відповідальності за незаконні дії щодо власних дітей (зловживання опікунськими правами – ст. 167, нанесення тілесних ушкоджень – ст. 121-125, побої та мордування – ст. 126). Але на практиці такі норми практично не працюють. Тут на перший план виходить суперечність між принципами захисту прав дитини та принципом невтручання у внутрішні особисті справи родини. Тільки найбільш «крайні» та жорстокі випадки набувають розголосу й потрапляють у коло уваги правоохоронних органів.
У більшості ситуацій людина, яка застосовує тілесні покарання, не усвідомлює поганих наслідків такого поводження, вважаючи, що її дії, викликані позитивними намірами, є легітимними та виправданими. Але ж наслідки застосування методів фізичного впливу на Дітей можуть бути негативними та пролонгованими. Дитина, котра зазнала насильства, отримує травматичний досвід, який супроводжується травматичними переживаннями та відтворюється у формі неадекватних поведінкових реакцій. Усе це призводить до дезорганізованої поведінки, розвитку. Для неповнолітнього важливими,є довіра до батьків, почуття захищеності в сім'ї. Вони втрачаються при застосуванні насильства.
Використання альтернативних методів виховання дітей залежить від педагогічної культури батьків, педагогів, соціального оточення, культури в мікросередовищі, моральних цінностей тощо. Так, антиподом насильства та жорстокого ставлення є толерантність, необхідна для спілкування, співжиття та спільної діяльності, що є основою формування культури миру в сім'ї, громаді, суспільстві. Основні риси толерантної особистості: прихильність до інших людей, терплячість, милостивість, почуття гумору, чуйність, довіра, альтруїзм, уміння володіти собою, доброзичливість, неупереджене ставлення, гуманізм, уміння слухати співрозмовника, допитливість, здатність до співпереживання. Імовірно, кожен дорослий знайде в собі недоліки чи скаже, що не завжди буває толерантним.
Проведене опитування виявило наявність суттєвого дефіциту знань щодо альтернативних побиттю засобів виховання та методів впливу на дітей У сім'ї. І тому правозахисник центр «Ла Страда-Україна» поділяє занепокоєність міжнародного співтовариства, правозахисників, вважаючи застосування тілесних покарань неприпустимим явищем у цивілізованому суспільстві. Для протидії започатковано програму «Україна, вільна від тілесних покарань дітей», розраховану на 3 роки. При потребі термін її реалізації буде продовжено. Мета програми – сформувати і. запровадити стратегію протидії застосуванню тілесних покарань дітей в Україні. Для цього планується:
- розробити і впровадити інформаційну кампанію проти застосування тілесних покарань дітей, яка включатиме соціальну рекламу на телебаченні, радіо, публікацію в ЗМІ, проведення прес-конференцій, розробку, друк і розповсюдження інформаційного матеріалу;
- розробити і впровадити науково-методичне забезпечення, тренінгові й освітні програми для фахівців, які працюють із батьками та дітьми, тренінги для батьків щодо неприпустимості застосування тілесних покарань дітей;
- уключити проблему неприпустимості тілесних покарань у порядок денний роботи громадських організацій України;
- проаналізувати правову базу заборони тілесних покарань дітей і необхідність пропозицій щодо її вдосконалення;
- сформувати групу фахівців, активістів, політиків, які пропагуватимуть ідеї неприпустимості застосування тілесних покарань дітей.
Україна має стати вільною від тілесних покарань дітей! Це буде свідченням цивілізованого та Демократичного розвитку нашої держави.
ЗАХИСТ ДІТЕЙ ТА ЇХНІХ ПРАВ У СУСПІЛЬСТВІ
Насильство над дітьми розглядається як порушення прав людини, приклад примусового контролю, який одна людина здійснює над іншою, домагання, будь-які інші дії чи бездіяльність, що полягають у застосуванні психічного, емоційного тиску або фізичної сили для заподіяння шкоди.
Дитинство – період життя людини, коли формуються найважливіші функції організму, активно здійснюється засвоєння моральних норм, знань і цінностей, що дозволяє малюку почуватися повноцінним членом суспільства.
Можна сказати, що діти – це особлива соціально-демографічна група населення з віковими обмеженнями від народження до 18 років, яка має свої права, інтереси, специфічні проблеми, але не може відстоювати і захищати їх перед суспільством. Унаслідок цього сьогодні досить гостро постає проблема захисту дітей та їхніх прав. Умови, що склалися в нашій державі у сфері виживання та розвитку дітей (матеріальне забезпечення, стан охорони здоров'я, система освіти і виховання, виховний потенціал сім'ї, розвиненість державної турботи про дітей і законодавчі норми, які відстоюють життєво важливі права та інтереси дітей), не завжди відповідають нормам міжнародного права.
Першу спробу створення пакету норм щодо захисту прав дитини зробила Ліга Націй після закінчення Першої світової війни. У межах правотворчої діяльності цієї міжнародної організації було підписано угоди про припинення торгівлі жінками та дітьми. Найважливішим актом щодо захисту дітей стала Женевська декларація 1924 р., а в 1952 р. – Декларація ООН про права дитини. Також було створено міжнародні організації: Дитячий фонд ООН (1946), ЮНІСЕФ. їхньою основною функцією стало надання допомоги країнам у вихованні дітей та захисті їхніх прав. Крім того, у 1989 році було прийнято Конвенцію ООН про права дитини, яка визнала дитину суб'єктом права, а її інтереси – пріоритетними перед потребами соціуму. Положення Конвенції можна звести до чотирьох основних вимог: виживання, розвиток, захисті забезпечення активної участі дитини в житті суспільства.
Законодавство України визначає охорону дитинства за стратегічний загальнонаціональний пріоритет, забезпечує реалізацію прав дитини на життя, охорону здоров'я, освіту, соціальний захист і всебічний розвиток. Держава здійснює захист неповнолітніх від усіх форм фізичного і психічного насильства, образ, недбалого і жорстокого поводження з ними, експлуатації, зокрема батьками та особами, які їх замінюють.
Проте випадки жорстокого поводження з дітьми, зневажання їхніх інтересів трапляються в сучасному суспільстві, тому зазначена проблема є нині надзвичайно актуальною. Діти не знають своїх прав та обов'язків, бояться звернутися по допомогу в разі виникнення ситуації насилля. Тому необхідно проводити цілеспрямовану роботу для попередження насильства над дітьми.
Мета роботи з профілактики насильства у школі полягає в теоретичному обґрунтуванні сутності насильства, з'ясуванні основних причин насильства над дітьми в середовищі сім'ї та виявленні шляхів його попередження.
Проявами насильства щодо неповнолітніх вважають нехтування, ухилення від обов'язків щодо дитини, відсутність у сім'ї доброзичливої атмосфери (психологічна ізоляція), недостатнє забезпечення доглядом та опікою, втягування у з'ясування стосунків і використання її задля шантажу.
ВИДИ ЖОРСТОКОСТІ ЩОДО ДІТЕЙ
- Фізичне насильство – усі форми травматизму, спричинені навмисними діями дорослих: перелами кісток, черепно-мозкові травми, синці на тих частинах тіла, на яких вони не повинні з'являтися, коли дитина грається, опіки, подряпини, опіки від цигарок, сліди людських укусів; споживання невідповідної їжі, напоїв або медикаментів (наприклад, наркотиків чи алкоголю, щоб змусити дитину заснути);
- Сексуальне насильство - це залучення дітей або підлітків до 18 років до сексуального життя дорослих без розуміння та згоди перших на це, а також просте споглядання чи присутність при сексуальних діях або сексуальна експлуатація дитини.
- Емоційне (психічне) насилля – це вплив на психіку дитини шляхом залякування, погроз (зокрема фізичною розправою), щоб зламати волю до опору, заблокувати відстоювання своїх прав та інтересів, примус робити те, що суперечить її моральним принципам, висміювання, дратування, кривдження, залякування, постійна критика, ігнорування, приниження, тероризування.
- Байдуже ставлення (занедбання дитини) – небажання задовольнити потреби в одязі, їжі, медичній допомозі, тобто батьки не надають адекватну опіку і захист.
Зневажанню і насиллю над дітьми, сприяють певні соціальні й культурні умови:
• відсутність у соціальній свідомості чіткої оцінки фізичних покарань;
• демонстрація насильства у засобах масової інформації;
• неможливість своєчасно встановити факт насильства і здійснити втручання, тому що цього не Дозволяють права громадян на недоторканість приватного життя, власну та сімейну таємницю, закріплені у Конституції;
- відсутність ефективної превентивної політики держави;
- недостатнє розуміння суспільством насильства як соціальної проблеми;
- низька правова грамотність населення;
- погана обізнаність дітей про свої права;
- недосконалість законодавства.
Жертвою, як стверджують дослідження у сфері віктимології, може стати кожен учень, проте дуже часто нею виявляється найслабший або та дитина, яка чимось відрізняється від інших.
Профілактична робота з попередження жорстокості й насильства серед дітей та молоді в навчальному закладі має бути невід'ємним компонентом і необхідною ланкою цілісного процесу виховання. Водночас невід'ємною частиною цієї системи має бути виховна робота з тими, хто входить до найближчого оточення учня.
Можна виділити два основні напрями роботи з попередження та подолання жорстокості й насильства в межах навчального закладу:
- Індивідуальна та групова робота.
- Корекція і втручання у педагогічний процес.
Основними формами профілактики насильства й жорстокості серед дитячих, підліткових і юнацьких груп є:
- індивідуальна — взаємодія з учнівською молоддю, яка виявляє схильність до вчинення таких негативних дій;
- групова — передбачає профілактику протиправної поведінки у формальних учнівських колективах, освітньому закладі загалом;
- масова — пов'язана з проведенням у закладі навчальних занять, лекцій, бесід, тематичних вечорів.
ПРИЙОМИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ ДЛЯ ПРОФІЛАКТИКИ
НАСИЛЛЯ У ВИХОВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Прийоми виховання для профілактики насилля у виховному середовищі — це педагогічно оформлені дії, за допомогою яких на поведінку і позицію учня впливають іззовні, що змінює його погляди, мотиви, внаслідок чого включаються механізми самовиховання й коригування взаємин і вчинків.
У роботі з девіантними дітьми можна використовувати такі групи прийомів:
- прийоми індивідуального педагогічного впливу;
- прийоми, пов'язані з організацією групової діяльності.
ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ ВПЛИВ
Прохання про допомогу. Щоб прихилити до себе учня й установити довірчий контакт, педагог звертається до нього за порадою, розповідаючи про свої проблеми.
Оцінка вчинку. Щоб з'ясувати моральні позиції підлітка і скоригувати їх, педагог розповідає учневі історію і просить оцінити різні вчинки її учасників.
Обговорення статті. Педагог добирає низку статей, які описують різні злочини та інші асоціальні вчинки, та просить учня дати їм оцінку. У дискусії вчитель через поставлені запитання намагається дійти разом із вихованцем правильних висновків.
Добрий учинок. Під час роботи учню пропонують допомогти тим, хто цього потребує. Педагогу важливо оцінити цей вчинок позитивно, але не гіпертрофуючи його.
Оголення протиріч. Передбачає розмежування позицій вихователя, і вихованця Щодо того чи іншого питання у процесі виконання творчого завдання з подальшим зіткненням суперечливих думок, різних точок зору.
Стратегія життя. Під час бесіди педагог з'ясовує життєві плани учня. Після цього він намагається визначити разом із ним, що допоможе реалізувати, а що — перешкодить їхній реалізації.
Розповідь про себе та інших. Педагог пропонує написати розповідь про минулий день (тиждень, місяць) і після цього відповісти на запитання: чи можна цей час прожити інакше?
Мій ідеал. Під час бесіди з'ясовуються ідеали учня та робиться спроба оцінити ідеал, виявивши позитивні моральні риси дитини.
Казка для підлітка (казкотерапія). Вихователь складає казку, в якій герої дуже схожі на дитину й осіб з її оточення. Закінчення казки слід придумати разом з учнем.
Рольова маска. Учням пропонують звикнути до певної ролі й виступити вже не від свого імені, а від імені відповідного персонажа.
ГРУПОВА ДІЯЛЬНІСТЬ
Безперервна естафета думок. Учні по колу висловлюються на задану тему: одні починають, інші продовжують, доповнюють, уточнюють. Від простих суджень, коли головним є власне участь кожного учня в запропонованому обговоренні, слід перейти до аналітичних, а потім — до проблемних висловлювань.
Самостимулювання. Учні, об'єднані у групи, готують одне одному певну кількість зустрічних запитань. Поставлені запитання і відповіді на них колективно обговорюють.
Імпровізація на вільну тему. Учні обирають ту тему, на якій найбільше розуміються та яка викликає в них певний інтерес, творчо розвивають основні сюжетні лінії, переносять події в нові умови, по-своєму інтерпретують зміст подій.
Інструктування. На період виконання того чи іншого завдання встановіть правила, що регламентують спілкування і поведінку учнів: у якому порядку, з урахуванням яких вимог можна вносити свої пропозиції, доповнювати, критикувати, спростовувати думку своїх товаришів.
Розподіл ролей. Чіткий розподіл функцій і ролей учнів відповідно до рівня володіння тими знаннями, вміннями і навичками, які потрібні для виконання завдання.
Коригування позицій. Тактовна зміна думок учнів, прийнятих ролей, образів, що сприяють прояву агресії, знижують продуктивність спілкування, перешкоджають виконанню творчих завдань.
Самоусунення педагога. Після того, як визначено мету і зміст завдання, установлено правила і форми спілкування під час його виконання, педагог ніби самоусувається від прямого керівництва або ж бере на себе обов'язки звичайного учасника.
Розподіл ініціативи. Передбачає створення однакових умов для прояву ініціативи всіма учнями. Цей прийом можна застосовувати в ситуації, коли позиційні виступи й атаки одних гасять ініціативу й бажання спілкуватися в інших.
Обмін ролями. Учні обмінюються ролями (або функціями), які отримали під час ви конання завдань. Інший варіант цього прийому передбачає повну або часткову передачу педагогом своїх функцій групі або окремому учневі.
Мізансцена. Суть прийому полягає в активізації спілкування і зміні його характеру за допомогою розташування учнів у певному об'єднанні їх одне з одним у ті чи інші моменти виконання завдання чи творчої роботи.
ПСИХОЛОГІЧНІ ВПРАВИ ДЛЯ ПРОФІЛАКТИКИ НАСИЛЬСТВА У ВИХОВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Вправа «Техістоскоп»
Група сідає колом. Один або двоє учасників стають у центрі. Світло вимикають, й учасники у центрі стають у будь-які пози, нерухомо застигаючи в них. За сигналом готовності на короткий час (5—10 с) світло умикають й одразу ж вимикають. У момент спалаху світла ті, хто ходить у колі, намагаються якомога точніше запам'ятати положення тих, хто позує. Після спалаху учасники, які позували в центрі, повертаються на свої місця. Потім світло вмикають, і члени групи, крім тих, хто позував, спільними зусиллями намагаються відновити те, що вони бачили. Натурщиків повертають у коло й «ліплять» із них ті самі пози, в яких, на думку групи, вони перебували під час спалаху світла. Після того, як суперечки вщухнуть, і група дійде загального або кількох альтернативних рішень, учасники в центрі кола демонструють свої справжні пози.
Вправа «Вибір»
Учасники сідають колом. За командою педагога кожен має вказати рукою на одного зі своїх товаришів по групі, припустимо, на того, з ким він хотів би скласти пару в якійсь іншій грі. Мета гравців — досягти в кожній зі спроб такого вибору, за якого група розпалася б на пари учасників, Котрі взаємно обрали одне одного.
Ця рефлексивна гра, незважаючи на свою простоту, вимагає від учнів урахування дуже багатьох моментів і зазвичай завершується лише після тривалих і безуспішних спроб. Так, на кожному етапі постійно виникають «фатальні» багатокутники, і лише деякі гравці поступово «намацують» одне одного й виокремлюються в пари. Члени таких пар, як правило, самоусуваються з подальшого спільного пошуку рішення, адже в кожній наступній спробі продовжують обирати одне одного. Це значно полегшує роботу решті.
Педагогові слід звернути особливу увагу на ситуації, коли одна зі сформованих пар «розвалюється» на черговому етапі гри.
Вправа «Я — хороший, я — поганий»
Педагог радить учневі скласти перелік рис свого характеру. Взявши аркуш паперу, потрібно розділити його вздовж і навпіл: у лівій частині перелічити свої хороші риси, а у правій — погані.
Під час бесіди педагог прагне, Щоб кількість рис в обох стовпчиках була однаковою або щоб хороші переважали.
Не рекомендується зупиняти вправу в той момент, коли учень виділив у собі багато негативного і не зміг визначитися, що ж у ньому позитивного.
Вправа «Ідучи, озирнися»
Учні поділяються на пари. Педагог повертає пари одне до одного спинами. Потім учасники пари розходяться в різні боки, але в певний момент мають озирнутися в той самий час і подивитися одне на одного. Зробити це буде непросто, адже вони мають домовитися без жестів і слів. Таким чином їм залишаються лише почуття: подивитися одне одному в очі, спробувати відчути свого партнера. Чи є в них відчуття єднання між собою?
Кількість спроб для кожної пари необмежена. Однак, якщо двоє людей у такій ситуації «побачать» одне одного з першої або другої спроби, це означає, що між ними є незриме тяжіння.
Вправа «Назустріч одне одному»
Учасники розбиваються на пари й виконують два завдання.
Завдання 1. Стоячи обличчям одне до одного, з'єднують свої долоні з долонями партнера. Потім одночасно роблять крок назад, другий, третій... При цьому між партнерами постійно існує контакт очей і долонь. Відступ триває якомога довше. Якщо учасники вважають, що «дійшли до точки», то починається зворотний процес. При цьому долоні й далі надійно зв'язують партнерів.
Завдання 2. Ті самі пари. Партнери стоять один перед одним на відстані двох кроків. Потрібно гойднутис